Вітання з Днем Богдана

З Днем Богдана
Святий Феодот Кирінейський БОГДАН
Листівки, відкритки, картинки з днем Ангела

Історія імені Богдан: його походження та значення

Як зауважує відомий дослідник українських імен Л. Белей, це ім’я належить до слов’янських дохристиянських імен, історія якого насправді сягає тисячоліть. Першим відомим носієм імені зі складовою Бог був антський вождь Бож, дані про якого нам залишив античний історик Йордан.

Ім’я вказує на благо, дане від бога, у язичницькі часи – від Даждьбога, Богдан – даний богом. Це ім’я – своєрідне звертання до богів, щоб обдарувати носія імені певною рисою характеру або забезпечити йому певні життєві гаразди. Серед науковців висловлювалася думка, за якою ім’я Богдан сягає ще іранських скіфів VI-IV ст. до н.е., що воно є продовженням скіфського імені Багадата з тотожним значенням. До слов’ян ім’я Богдан прийшло, імовірно, на зміну імені Дажбог ще в часи прийняття християнства.

З прийняттям християнства складне ім'я Бог+дан почало пов’язуватись із давньогрецьким Теодор, Теодот яке трансформувалось у Феодор, Федір, Феодот, Федот у різних проявах чи варіантах. Християнське ім’я означало сакраментальну сутність його носія і вказувало на його зв’язок з певним святим. У даному контексті слід зауважити, що всілякі псевдоконцепції про ім’я, яке начебто визначає характер людини, і які заполонили зараз всі простори інтернету, не мають жодного наукового підґрунтя.

На українських теренах найдавніші письмові згадки імені Богдан походять із району Карпат (1220 р.). У середні віки та новий час ім’я Богдан було дуже поширене не лише серед незаможного селянства і кріпаків, але і серед середніх прошарків суспільства (заможних селян та козацької старшини). Друге світське ім’я Богдан мав видатний гетьман Хмельницький, хоча в церкві був охрещений як Зиновій.

У радянські часи українське ім’я Богдан часто кваліфікувалося як націоналістичне, а на території Галичини, Волині, Буковини, Закарпаття українці вважали його патріотичним.

Джерела: Белей Л. Ім’я дитини в українській родині; Чучка П. Слов'янські особові імена українців. Словник.
***

Вітання з днем Богдана

Богдане, світу даний Богом,
Хай обминуть тебе тривоги,
Печалі кануть в небуття,
Хай буде радісним життя!

***

Немає коментарів:

Дописати коментар