Вітання з Днем Світлани


З Днем Світлани
Свята Фотинія-Світлана


Історія імені

Світлана

Жіноче ім’я “Світлана” за походженням є давньослов’янським. Твірною основою послужила прикметникова основа свѣтл-, яка представлена у таких українських прізвищах як Світлик, Світличний, та у загальних назвах світло, світлиця, світлячок тощо. Наведене вище не викликає жодного сумніву, проте дослідники сперечаються стосовно того, де і коли виникло це ім’я, яке ім’я виникло раніше – жіноче Світлана чи чоловіче Світлан, чи можливо вони скальковані з грецького імені Photine “світлий” або ж з латинського Lucia, Luciana “світла”. Дискутується й питання про те, яке значення прикметника світлий взято за основу: світло як явище оптичне чи світло як поняття філософське, тобто життя, надія. Дослідники припускають, що ім’я Світлана у східних та південних слов’ян з’явилося у давньоруські часи. Проте переконливих доказів цьому твердженню немає. В Україні це ім’я почало активно використовуватись у ХІХ ст., а в західноукраїнських землях набуло поширення аж у ХХ ст.

У церковному календарі вшановується пам'ять св. Фотини, тоді Світлани святкують свої іменини. Свята мучениця Фотина була тією самарянкою, з якою бесідував Спаситель біля колодязя Іакова. Постраждала за віру у часи римського імператора Нерона (54-68 рр.).



Джерела: Чучка П. Слов’янські особові імена українців: історико-етимологічний словник (Ужгород, 2011); Півторак Г. З історії власних імен: Віталій, Мирон, Світлана (Культура слова, 1992, вип. 43); Белей Л. Ім’я дитини в українській родині. 

***

Привітання для Світлани

Квітує ніжний первоцвіт весняно –
Іменини сьогодні святкує Світлана.
Хай успішними будуть усі починання,
Хай здійсняться усі потаємні бажання.
***


Привітання для Світлани

Світлано!
Світи завжди, світи усюди –
Хоч нелегка це праця.
А бути зіронькою людям, –
Така твоя задача.
Твоє призначення в житті
хай Бог оберігає,
А Ангел світла на землі дорогу осяває. 
***


Вітання для Світлани

Твоє ім'я - це світлові потоки
від лагідного сонця.
Твоє ім'я - це світанкові кроки
з небесного віконця.
Ім'я твоє - твій оберіг
на цьому світі, -
З тобою буде вже повік
знаменням світлим.
Ім'я твоє - це світ і світло,
хай буде сокровенне!
І силами Всевишніми
Навік Благословенне!
***

З днем Світлани

Чарує слух твоє ім'я,
Найкраще з всіх імен - Світлана,
Мабуть тому, що ти – красуня,
Оспівана в піснях зірками.
Нехай дарує доля мрію,
І в "когось" біля тебе серце тане,
Хай поцілунок свій пришле весняний вітер,
Будь радісна, щаслива і кохана!

***

 

Немає коментарів:

Дописати коментар